Jubileumsutstilling Jan Baker 85 år

24.04.2024

UTSTILLING  NOVEMBER 2024

Ås kunstforening, Jan Baker og Ås kommune inviterer til jubileumsutstilling med Jan Baker som fyller 85 år

Jan Baker fyller 85 år i år og dette markerer vi med jubileumsutstilling i Ås kulturhus. I tillegg blir det foredrag om Jan Bakers liv og kunstnerskap.

Jubileumsutstilling Jan Baker 85 år

JUBILEUMSUTSTILLING
VISNINGSSTED: Ås kulturhus
UNDER VERNISSASJEN: Offisiell åpning, hilsner, kulturinnslag og samtaler om Jan Bakers kunstnerliv.

Lørdag 30.november til søndag 9. desember  2024
Åpning: Lørdag 30. november

Utstillingen vil være åpne for publikum alle dagene

Om Jan Baker

Jan Baker er født 23. desember 1939 i Stange, Hedmark, og fyller 85 år i år. Baker er maler, grafiker og materialkunstner. Han har sin kunstneriske utdannelse fra Statens håndverks- og kunstindustriskole i perioden 1955–57 og Statens kunstakademi i perioden 1965–70. Han har også hatt studieopphold i Paris. Baker har vært bosatt i Ås kommune i en årrekke.

Baker debuterte på Høstutstillingen i 1967. Fra 1967 har han hatt en rekke separatutstillinger, kollektivutstillinger og biennaler i Europa, USA og Asia. Han har også flere utsmykkinger over hele landet. Han er kjøpt inn av blant annet Nasjonalgalleriet og Riksgalleriet, i tillegg til Kulturministeriet, Bonn (Tyskland). Baker har fått Kongens Fortjenestemedalje i gull.

Baker viste tidlig originalitet og lyst til å gå nye veier. Han er i sin spesielle form for metallgrafikk en nyskaper innen norsk grafisk kunst, og hans arbeider, enten de er rent non-figurative eller har fantasifulle surrealistiske eller absurdistiske innslag, har gjerne fin dekorativ virkning.

Som maler debuterte Baker med 25 non-figurative komposisjoner i Kunstnerforbundet, Oslo høsten 1970, I 1977 ble det første metalltrykket i norsk grafikk-historie laget av Baker. Han hadde lenge ønsket en metallisk effekt i litografiene sine. Aluminiumsfolie bulket seg, og da regningen på 100 meter bladgull kom, var dette et uaktuelt materiale. Litt etter litt fant han frem til sin egen oppskrift.

Jan Baker. Foto: Privat

Utstillingen er støttet av Ås kommune

Jan Baker i samarbeid med Marius Wang.

Marius Wang, Jan Baker, Lars Ingar Mork Sandsengen og Knut Werner Lindeberg Alsén.

BIDRAG PÅ VERNISSASJEN
Hilsener, kulturinnslag, kunstsamtaler og samtaler om Jan Bakers kunstnerliv