Jubileumsutstilling Odd Tandberg 100 år

27.04.2024

UTSTILLING  NOVEMBER 2024

Ås kunstforening, familien Tandberg og Ås kommune inviterer til jubileumsutstilling med Odd Tandberg

Odd Tandberg ville fylt 100 år i år, og dette markerer vi med en 100-års jubileumsutstilling i Ås kulturhus. I tillegg blir det foredrag om Odd Tandbergs liv og kunstnerskap.

Jubileumsutstilling med Odd Tandberg

JUBILEUMSUTSTILLING
VISNINGSSTED: Ås kulturhus
UNDER VERNISSASJEN: Offisiell åpning, hilsner, kulturinnslag og samtaler om Odd Tandbergs kunstnerliv.

Lørdag 02. til søndag 14. november 2024
Åpning: Lørdag 02. november

Utstillingen vil være åpne for publikum alle dagene

Om Odd Tandberg

Odd Tandberg ble født 16. april 1924 og ville fylt 100 år i år. Han var maler, grafiker og billedhugger og en sentral pioner innen non-figurativ malerkunst i Norge etter 2. verdenskrig, og har satt dype spor etter seg. Tandberg er Ridder av 1. klasse av St Olavs orden. Tandberg bodde mesteparten av sitt liv i Ås. Odd Tandberg har tidligere deltatt på utstillinger i Ås kunstforening.

Tandberg står bak over 50 offentlige utsmykninger i Norge og andre land. Sitt første store utsmykningsoppdrag fikk han i 1957 i Regjeringsbygget (Høyblokka). Dette gav ham muligheten til å arbeide med nye materialer, og i årene som fulgte begynte han å eksperimentere med tredimensjonale former som relieffer og skulpturer. Han arbeidet i stor grad parallelt med ulike kunstfag, og erfaringer fra ett fagområde ble brukt i utforskingen av andre fagområder. Arbeidene hans er i det følgende delt inn etter områdene maleri, grafikk, utsmykninger, skulptur og kinetikk.

Sitt første utsmykningsoppdrag fikk Tandberg i 1950 hvor han sammen med Gunnar S. Gundersen, Geir Grung og Sverre Fehn dekorerte innfartsveiene til Oslo i forbindelse med Oslo bys jubileum. Først i 1957 fikk han imidlertid sitt første mer permanente utsmykningsoppdrag, relieffer i naturbetong til det nye regjeringsbygget tegnet av Erling Viksjø. Tandberg hadde et langt og godt samarbeid med Viksjø og har utført tallrike utsmykninger i naturbetong.

Kunstneren har gjennom hele livet jobbet parallelt med maleri, skulptur og grafikk. Han har kontinuerlig arbeidet med ulike grafiske metoder, og hans arbeider vitner om en sterk motivasjon til å utforske og eksperimentere med teknikker, og anvende disse på nye og utradisjonelle måter.

Odd Tandberg. Foto: Privat
Odd Tandberg. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

KREDITERING

Utstillingen er støttet av Ås kommune

KURATERING
Herman Tandberg.

UTSTILLINGSKOMITÉ
Marius Wang, Herman Tandberg, Lars Ingar Mork Sandsengen og Knut Werner Lindeberg Alsén.

BIDRAG PÅ VERNISSASJEN
Hilsener, kulturinnslag, kunstsamtaler og samtaler om Odd Tandbergs kunstnerliv