Velkommen til medlemsutstillingen 2020

Lørdag 12. og søndag 13.
Åpning: Lørdag 5. desember

Om utstillingen

Lørdag 5. desember kl 12.00 åpner Ås Kunstforening dørene til den tradisjonelle medlemsutstillingen på Galleri D6. I år er har vi 28 påmeldte kunstnere, noe vi er godt fornøyde med sett i lys av en vanskelig tid med strengere koronatiltak.

Utstillingen kan sees i Galleri D6 i løpet av de to helgene 5. til 12. desember, og er sammensatt av ulike teknikker. De fleste av utstillerne er enten profesjonelle eller svært erfarne, og har stilt ut mange ganger tidligere. Dette er en salgsutstilling med billedkunst, fotografier, keramikk og tekstil- og smykkekunst.

– Ås kommune har i dag gitt oss lov til å avholde medlemsutstillingen, med henvisning til unntaket fra regelen om stengning av kulturvirksomhet. Vi er glade for at vi kan gjennomføre kunstutstillingen, både på egne og utstilleres vegner, sier leder Odd Vangen i Ås kunstforening, som understreker at på grunn av koronatiltakene vil foreningen ikke invitere en felles åpning.

Å stille ut i foreningen betyr myeAmar Aziz er en velkjent utstiller hos Ås kunstforening. I år stiller han et digitalt bilde av Bergen brygge trykket på aluminiumsplate. Kunsten hans er inspirert av kubismen, og han benytter kuber til å lage kontraster.

– Jeg leker med lys og skygge. Med bildet Bergen brygge har jeg også dratt en kombinasjon av kubisme og fotografi, sier han.

At han kan delta på medlemsutstilling til Ås kunstforening betyr svært mye for Aziz som billedkunstner.

– Under utstillingen får jeg mulighet til å se kunstutrykk fra andre kolleger, samtidig som jeg får vise mine egne arbeider, sier Aziz, som legger til: – Her treffer jeg mange nye, unge og gamle kunstner og får inspirasjon til egne arbeider.

– Å delta i medlemsutstilling på Galleri D6 er et viktig visningssted hvor alle kan vise kunstneriske uttrykk til publikum. I tillegg i Ås og Drøbak har vi ikke mange steder å stille ut våre kunstverk, sier Aziz,

Får vist keramikk for flere
Tove Emmitt har også tidligere stilt ut bilder under medlemsutstillingen til Ås kunstforening. Emmitt forteller at å delta på medlemsutstillingen gir henne mulighet til å eksponere keramikken hun skaper for et større publikum, i tillegg til å støtte Ås Kunstforening.

– Jeg er stadig på jakt etter å prøve nye teknikker, og krukken jeg stiller ut i år er et resultat av det. Krukken er dreid opp og påført et felt med sodium silicate.
Krukken er så utvidet innenfra, noe som gjør at det ytterste laget av leire sprekker opp. Krukken er glasert og høytbrent og er en dekorativ bruksting, sier Tove.

Salgsutstilling
Dette er en salgsutstilling med ulik bildekunst. De fleste av utstillerne er enten profesjonelle eller svært erfarne.

Fra åpningen av medlemsutstillingen 2020 på Galleri D6. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Tove Emmitt
Amar Aziz
Medlemsutstilling 2020. Grafisk design: Knut Werner Lindeberg Alsén
Smitteverntiltak: Ås kommune har gitt foreningen lov til å avholde medlemsutstillingen, med henvisning til unntaket fra regelen om stengning av kulturvirksomhet (Andre ledd, bokstav f åpner for gallerier og annet utsalg av kunst).
Det blir ikke felles åpning eller servering. Kun 5 personer, i tillegg til vakter, kan være i lokalene samtidig.

BILDER FRA ÅPNINGEN

Berit Frydelund