Rekordstor dobbelt medlemsutstilling

Dobbelt medlemsutstilling

Ås kunstforening og Gamleveien Maleselskab

VISNINGSSTED: Ås kulturhus
UNDER VERNISSASJEN: Enhetsleder for kultur, idrett og frivillighet Ellen Sibe Kråkenes i Ås kommune åpnet. Elevene Dyre Meen, Viola Victoria Moore-Evensen, Mina Gube Aalerud og Janna Petzold, under ledelse av fløytelærer Siri Beate Rygg ved Kulturskolen i Ås deltok også.

Lørdag 4. og søndag 5.
Lørdag 11. og søndag 12.
Åpning: Lørdag 4. desember

12.00 - 16.00

Om utstillingen

Av Knut Werner Lindeberg Alsén

Den nye enhetslederen for kultur, idrett og frivillighet i Ås kommune Ellen Sibe Kråkenes sto for den offisielle åpningen da Ås kunstforening (50 år) og Gamleveien Malerselskab (47 år) arrangerte felles kunstutstilling i Ås kulturhus store sal. Kråkenes kom i sin åpningstale inn på historien omkring de to foreningene, samt Ås kulturhus som arena for utstillinger.

I år var det rekordstor deltakelse med 52 påmeldte kunstnere og 149 verk til den dobbelte medlemsutstillingen til Ås Kunstforening og Gamleveien Maleselskab.

Under åpningen ble Ås kulturhus fylt med flotte juletoner av de fire fløytistene fra Kulturskolen i Ås; Dyre Meen, Viola Victoria Moore-Evensen, Mina Gube Aalerud og Janna Petzold, under ledelse av fløytelærer Siri Beate Rygg.

Mange var møtt opp for overvære åpningen.

Smittevernstiltak: Under utstillingen vil det være antallsbegrensninger på inntil 20 personer inne i utstillingslokalet til enhver tid. Alle må ha munnbind, og alle må registrere seg.

Salgsutstilling
Dette er en salgsutstilling med ulik bildekunst, slik som malerier, fotografier, keramikk og tekstil- og smykkekunst. De fleste av utstillerne er enten profesjonelle eller svært erfarne.

Motiver med kalde vintermotiver
Vidar Asheim er en av utstillerne fra Gamleveien Maleselskab. Han stiller ut to malerier, begge med kalde vintermotiver. Vidar Aasheim er en av utstillerne fra Gamleveien Maleselskab. Han stiller ut to malerier, begge med kalde vintermotiver. Asheim forteller at det ene viser tømmerkjøring med hest, som er basert på et foto fra 1960 av Bjørn Myrvang. Fotografiet er tatt i Eltdalen i Trysil.

Hest og brunt tømmer
– Dessverre hadde ikke fotografen fargefilm i kameraet. Fargene i maleriet har jeg valgt selv, ikke «egenfarger» som brun hest og brunt tømmer, grønne graner, hvit sol og hvit snø. Men gule og litt rødlige farger i sollyset og kalde farger som blått og turkis i skyggene. Som varm-kald kontraster, der de kalde fargene dominerer – og nærmest insisterer på hvor kaldt det er, sier Asheim. Det andre maleriet Asheim stiller er et motiv fra nødsårene i Finland 1867-68.

Nye medlemmer stiller ut
Wenche Haug fra Ås er nytt medlem i Ås kunstforening. Hun er pensjonist og bruker mye av tiden til fotografering og bildebehandling. Hun har stilt ut bilder hos Iris fotogruppe, i tillegg utstillinger på Ås bibliotek, Ås stasjon og deltagelse på utstilling på Preus fotomuseum i Horten.

Ellen Kråkenes åpnet medlemsutstillingen 2021. Foto: Bonsak Hammerås
«Tømmerkjøring med hest», av Vidar Asheim
Høst i parken. Av Wenche Haug
Plakatkunstner: Katarina Huser. Grafisk design: Knut Werner Lindeberg Alsén
– Motivene finner jeg hvor jeg enn er, enten det er innom-hus, i hagen, ute i skog og mark, eller som bildene jeg stiller ut på medlemsutstillingen, som alle er tatt i NMBU-parken.

Wench Haug

BILDER FRA ÅPNINGEN