Vi er storfornøyd med utstillingen til Vilde Eskedal

03.03.2024

Vilde Eskedal er tross sin unge alder en solid kunstner med vakre verker og gode refleksjoner om hva hun ønsker å formidle. Budskapet hennes er krystallklart: Pass på naturen!

Tekst: Knut Werner Lindeberg Alsén

Måten Eskedal formidler dette relative enkle budskapet «Plastic Ecology», på, er gjennom et sammensatt marint univers hun har skapt selv. Med bilder, skulpturer og video, og tekster. I dette universet har hun tatt inn ulike arter som er kategorisert i en "nomenklaturistisk" orden, og beskrevet presist med "gresk" terminologi. Beskrivelsene likner som i et leksikon.

Når man leser tekstene blir man dratt inn, og på en pussig måte begynner man nesten å tro på innholdet. Men alt er fiksjon. Tanker, opplevelser og meninger er skapt i hodet til kunstneren, foredlet og ruget fram helt fra barndommen fra da hun samlet på rumpetroll og lekte med My Little Pony til i dag. Det siste reflekteres i estetikken i utstillingen. Med denne utstillingen har Vilde pakket et avorlig tema inn i en sukkersøt, og svært vakker estetikk.

Overordnet er det en dualitet i «Plastic Ecology»: Vilde mikser gresk mytologi med science fiction, og søker mot en fremtidsvisjon med et håp om at avfallet og de skadelige materialene vi omgir oss, blir nøytralisere av jordiske vesener vi idag ennå ikke har oppdaget i havet. Eller via vitenskapelige nyoppfinnelser som kan renske jorden for avfall.

Her møter hun forskningen på NMBU som søker det samme. Og det er her håpet hennes ligger, at disse vesnene hun har skapt kan gjennom sin metabolisme skape noe nytt av søppel til noe nyttig. Eksempelvis plast.

(Mer om kunstneren under).

Mye av materialene hun benytter i kunsten er omdannet avfall. Klærne hun har på seg er ombruk. Vilde Eskedal er en kunstner som treffer noe universelt, og som vi kommer til å høre mer om i fremtiden. Vi ønsker henne tilbake til Ås.

Takk til Vilde Eskedal for en flott utstilling.
Takk til ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen som åpnet utstillingen. Takk til hovedutvalgsleder for oppvekst, undervisning, idrett og kultur Nils H Sopp for hilsen.
Takk til Line Østli hos Mestergrønn for orientering om plastreduksjon i bedriften, og som gir oss et håp om at næringslivet etter sin beste evne vil passe på naturen.
Takk til alle dere som deltok under åpningen.

Åpningen av utstillingen. Foto: Dan Aamlid

Om Vilde Eskedal

Vilde Eskedal (f. 1992) er bosatt i Kristiansand. Hun ble utdannet master i kunstfag ved Universitetet i Agder og York st. John University i 2018. Hun har bachelor i kunst og håndverk ved Universitetet i Agder. Eskedal deltar i kunstnergruppene Blomlaok – Audio-visuell performance og SPEKTRA – Performance-installasjon og scenekunst.

Dette er hennes andre separatutstilling. Hun har deltatt på en rekke utstillinger, inkludert Pop-up-utstillinger, performanser og festivaler i Norge, Chile, London og York. Hun er offentlig innkjøpt, og har jobbet som kunstnermentor ved "Avtrykk" med Bomuldsfabriken Kunsthall i 2023.

I Eskedal sitt kunstnerskap er hun opptatt av møtet mellom materialet og kroppen, som tar form innen billedkunst, skulptur, tekstil og performance. De skapende prosessene er utforskninger hvor materialene og dets iboende egenskaper sees som aktører og med-skapere, noe som gjør arbeidene uforutsigbare, spontane og intuitive

PLASTIC ECOLOGY

Eskedal forteller at verkene hun skal stille ut i Ås kunstforening bærer tydelige spor av disse interaksjonene, og i maleriene kan man se avtrykk av kropp, pust og de kjemiske reaksjoner som tilrettelegges på lerretet og andre flater. Gjennomgående tematikk er ambivalensen mellom det frastøtende og det tiltrekkende, i organiske og menneskeskapte materialer.

- Plastic Ecology er et overhengende konsept i min praksis som i all hovedsak undersøker kontraster og likheter mellom organiske og naturlig skapte teksturer, former og fenomener gjenspeilet i akryl, plast og olje-baserte materialer over tid, forteller hun.

Fra utstillingen med Vilde Eskedal. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen åpnet utstillingen. Foto: Dan Aamlid
Vilde Eskedal og ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen. Foto: Dan Aamlid
Utvalgsleder Nils Sopp gav en hilsen til de oppmøtte. Han oppfordret alle til å komme med innspill til den nye temaplanen for kultur. Foto: Dan Aamlid
Vilde Eskedal i kunstsamtale med Knut Werner Lindeberg Alsén. Foto: Dan Aamlid
Leder Line Østli hos Mestergrønn. Foto: Dan Aamlid
Vilde Eskedal og ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Knut Werner Lindeberg Alsén og ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen.  Foto: Dan Aamlid
Knut Werner Lindeberg Alsén og ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen. Foto: Dan Aamlid
Fra utstillingen med Vilde Eskedal. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

UTSTILLING MARS  2024

I 2023 utlyste Ås kunstforening et Open Call der vi inviterte profesjonelle kunstnere over hele landet til å søke om utstillingsplass hos foreningen. Det kom inn 58 søknader. Juryen valgte foreløpig ut 8 kunstnere og ett kunstnerkollektiv til å stille i løpet av 2024 og 2025.

Vilde Eskedal ble invitert til å holde den første utstillingen.

Utstilling med Vilde Eskedal

PLASTIC ECOLOGY
VISNINGSSTED: Ås kulturhus
UNDER VERNISSASJEN: Åpning ved Ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen åpner. Hilsnen. Kunstsamtale.

ÅPNINGSTIDER

Lørdag 2. mars og søndag 3. mars kl 12.00-16.00
Lørdag 9. og søndag 10. mars Kl 12.00-16.00
Åpning: Lørdag 2. mars Kl 12.00

ÅPNINGSPROGRAMMET
12.00 Velkommen ved Knut Werner Lindeberg Alsén
12.05 Åpning ved Ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen
12.20 Hilsen fra leder Nils Sopp i hovedutvalg for oppvekst, undervisning, idrett og kultur
12..30 Kunstsamtale med Vilde Eskeland og Knut Werner Lindeberg Alsén, med innspill fra Line Østli hos Mestergrønn .
12.45 Omvisning i utstillingen med kunstneren tilstede.