Utstiller

Særdeles merittert

Det er en særdeles merittert kunstner som skal stille ut i Ås Kunstforening i mars. Hanne-May Scheen har hatt en rekke utstillinger både i Norge og utenlands. Hun er innkjøpt av bl.a. Norsk Kulturråd, Norges Bank, Kunst på arbeidsplassen, Telenor Art Collection og Kunnskapsdepartementet. Videre har hun stått for utsmykning i Kysthospitalet i Stavern, Oppdal Kulturhus, Gardermoen Lufthavn, Sykepleierforbundet, Forsvarets Overkommando, Grenland Group Sandefjord og flere andre steder.

Hanne-May Scheen gleder seg
Foto: Privat

Tilbake i Ås
Hanne-May Scheen har røtter i Ås: Moren vokste opp i Aamodt-gården (som er revet og erstattet med «nybygg) og Scheen har mange gode minner fra besøk hos besteforeldrene på Ås. Hun husker godt hvordan det var å løpe gjennom kornåkrene der det er bebygd i dag. Og 17.mai-feiringer med sprøytetog! Det er kanskje ikke tilfeldig at hennes første separatutstilling, ifølge CV-en, var i Galleri Ås i 1994.
– Tenk, det er jo 25 år siden. Da blir jo utstillingen i Galleri D6 en slags jubileumsutstilling, utbryter Scheen.

En allsidig kunstner
Scheen har holdt på med en rekke teknikker. På utstillingen i Galleri D6 vil hun i hovedsak stille ut malerier. Noen av maleriene er på lerret, men hun benytter også pleksiglass og MDF-plater. Arbeidene fremstår som serier og titlene er enten på engelsk eller italiensk.
– Jeg er mye i Italia og titlene på italiensk refererer gjerne til steder jeg har vært, sier Scheen. De engelske titlene er ofte hentet fra sangtekster.

Utstillingen i Ås Kunstforening åpner lørdag 2. mars kl. 12. På åpningen spiller Håvard Østby på piano. Østby er elev ved kulturskolen i Ås.