Bøndene

30.08.2024

September 2024: Kunst på kino-konseptet tilbake på kinoen i Ås. Først ute i år er den utrolig vakre filmen Bøndene !

"Filmen er virkelig fantastisk, og jeg anbefaler på det varmeste at alle som ikke har sett den, tar seg tid til å gjøre det.", Dette sier polsk-norske Ewelina Baj som hadde innledningen på filmens første visningsdag.

Hva får du når du kombinerer nobelprisvinnende litteratur og over 200 000 arbeidstimer med oljemaling fra over 100 kunstnere i Polen, Ukraina, Litauen og Serbia?

Svaret er den visuelt slående animasjonsfilmen Bøndene. Filmen er laget av regissørene bak den Oscar- og Golden Globe nominerte Loving Vincent (2017) og er basert på Nobelprisvinnende Władysław Reymonts roman med samme navn.

En visuell triumf

I en polsk landsby sent på 1800-tallet ønsker bygdas rikeste bonde, Maciej, å gifte seg med den vakre, unge Jagna. Hun har imidlertid et godt øye til Maciejs sønn, Antek. Jagna ønsker å leve livet på sine egne premisser, noe som skaper misnøye blant befolkningen på landsbygda, hvor sladder florerer og patriarkalske verdier står sterkt.

Filmen tar oss gjennom fire årstider og Jagnas brutale møte med bygdedyret etter hvert som stadig flere av bygdas innbyggere vender seg mot henne.

Bøndene er basert på en episk romansuite av 1924 Nobelprisen i litteratur Władysław Reymont. Fra denne rike kilden har regissørduoen DK Welchman og Hugh Welchman laget en helt utrolig animasjonsfilm. Hver enkelt ramme er et maleri.

Med en stab av malere og animatører som bruker rotoskopisk animasjonsteknologi, blir oljemaleriene til bevegelige bilder. Hvis dette høres kjent ut, er det fordi duoens siste film var Loving Vincent, en emosjonell historie om maleren Vincent Van Gogh som gikk sin seiersgang over hele verden, og den ble nominert til en Oscar.

Onsdag 1., 4. og 11. september
Kl 19.0o alle dager

Fakta om filmen
Premiere: 30.08.2024
Originaltittel: Chlopi
Skuespillere: Kamila Urzędowska, Robert Gulaczyk, Mirosław Baka, Sonia Mietielica, Ewa Kasprzyk, Cyprian Grabowski, Cezary Łukaszewicz, Małgorzata Kożuchowska, Sonia Bohosiewicz, Dorota Stalińska, Andrzej Konopka, Marcin Rusin, Maciej
Sjanger: Drama
Regi: DK Welchman, Hugh WelchmanManus: Władysław Reymont
Nasjonalitet: Serbia, Polen, Litauen
Aldersgrense : 15 år
Språk: Polsk
Produksjonsår: 2023

Sensuell og overveldende" – Indewire
Fantastisk!" - Collider
"En film du må se" – The Playlist
"Fortryllende" - BFI
"En utrolig vakker film" - The Guardian
"En visuell triumf!" - Hollywood Reporter

KUNST PÅ KINO

Kunst på kino er et visningskonsept i samarbeid med Ås kunstforening. Visningen vil noen ganger ha åpen kinobar.