Spennende utstilling med Hebe og Lars

26.09.2024

Lørdag 21. september åpnet dørene til Store sal i Ås kulturhus for høstens første kunstutstilling i regi av Ås kunstforening. Nok en gang var salen rigget for kunst i fokus.

Åpningen av utstillingen med Hebe Camilla Wathne og Lars Sandås. Foto: Dan Aamlid

Tekst og foto: Dan Aamlid

Denne gang for en dobbeltutstilling med billedkunstnerne Hebe Camilla Wathne og Lars Sandås. I alt 71 verk stilles ut.

Marius Wang ønsket velkommen og åpnet utstillingen med en kort presentasjon av kunstnerne og takket samtidig kunstforeningens tillitsvalgte for innsats i forkant og for vakttjeneste i de kommende utstillingsdager.

Etter at publikum hadde minglet rundt i salen og sett på kunstverkene – som hadde mange ulike uttrykk – var det tid for kunstnersamtale.

Drøyt 30 publikummere fikk med seg en interessant samtale mellom Marius Wang og de to kunstnerne. Trolig førte samtalene og betraktningene fra kunstnerne til at publikum deretter tok seg en ny runde, og da kanskje med et litt annet betraktningsgrunnlag?

Dobbeltutstilling

Hebe Camilla tar oss med inn i en verden som består av en serie tegninger og skulpturer som kretser rundt hybride symbioser. Her kombinerer hun elementer og fragmenter fra fauna, vegetasjon og menneskekroppen for å gi rom til nye mulige skapninger.

Lars Sandås tematiserer hvordan overkonsum preger de fleste aspekter av samfunnet vårt, og hvordan konsumet bidrar til å ødelegge livsgrunnlaget. Lars undersøker hvordan dette oppleves i livene, kroppene og følelsene våre.

Ja, med dette grepet har kuratorene trukket den levende naturen og bybildet inn som en aktiv del av utstillingen. Samspillet har blitt til et helhetlig verk, der kunsten, parken, den gamle teglsteinsarkitekturen og uteaktiviteten i parken og rommet i seg selv, spiller på lag og fanger oppmerksomheten vår, og gir oss som besøkende en god opplevelse. Glimt av utstillingen kan også sees utenfra.

Hebe Camilla Wathne og Lars Sandås i samtale med Marius Wang. Foto: Dan Aamlid
Lars Sandås under åpningen av utstillingen med Hebe Camilla Wathne og Lars Sandås. Foto: Dan Aamlid

Alle foto under: Knut Werner Lindeberg Alsén

Alle foto under: Dan Aamlid

KREDITERING

KURATERING
Hebe Camilla Wathne og Lars Sandås

UTSTILLINGSKOMITÉ
Styret i Ås kunstforening

BIDRAG PÅ VERNISSASJEN
Kunstsamtale med Marius Wang og kunstnerne.

FOTOGRAFI: Dan Aamlid

PLAKATUTFORMING