Kunstsamtale med Britt Knoff og Kirsten Wiik

Kl 13.00

Kunstsamtale med Britt Knoff og Kirsten Wiik

Av Knut Werner Lindeberg Alsén

I forbindelse med utstillingen til billedkunstner Britt Knoff og Kirsten Wiik skal vi bli litt bedre kjent med de begge og deres refleksjoner om arbeid med kunst.

Under samtalen skal Britt Knoff ta oss med inn i hennes kunstnerisk univers, hvor hun skaper kunst i samspillet mellom natur, gjenbruk og monokrome fargevalg.

Gjennom såkalt «Art remake», utforsker Kirsten Wiik den legendariske saksofonisten Clarence Clemons. Vi skal bli bedre kjent med denne kunstprosessen og personen Kirsten Wiik.

En nysgjerrig tenker
Britt Knoff er opprinnelig fra Trøndelag. Hun er bosatt i Moss, der hun har sitt kunstneriske virke.

Britt har i tillegg til en siv.ing. utdannelse på NMBU også fem år studier i kunst, to år på Nydalen kunstskole og tre på DTK Kunstfagskole. Mye av det hun lager er refleksjoner over sorg og glede, drømmer og tanker, indre liv og ytre liv.

Britt forteller at kunsten hennes er sterkt påvirket av menneskelige relasjoner og opplevelser, samt naturens innvirkning på hennes følelsesliv. Britt sitt kunstneriske uttrykk varierer fra det arkitektoniske og grafiske, til organiske former. Hun har tidligere stilt ut i både inn og utland, blant annet Romeriksutstillingen i 2021 og 2022 og Cerveira i Portugal 2021.

Former, lys og gamle mestre
Kirsten Wiik er yrkesaktiv billedkunstner bosatt i Moss. Kirsten er oppvokst i Båtsfjord, utdannet kriminolog og pedagog, og har jobbet i flere offentlige etater, inkludert det tidligere Museet for samtidskunst. Kirsten er også utdannet billedkunstner ved Nydalen Kunstskole, og har gått fire år i lære hos Elisabeth Gyllensten og Geir Stahl hvor det males klassisk figurativt med olje.

Deler av den kunstneriske lidenskapen finner Kirsten i transformasjonen av former og lysvirkninger. De siste tjue årene har hun arbeidet mest med akvarell og maleri. Kunstneren har atelier og galleri på Kunst Jeløy i Moss, og har deltatt på utstillinger i Moss og byene i nærheten. I 2021 deltok Kirsten på Romeriksutstilingen.

Britt Knoff / Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Kirsten Wiik / Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Under overskriften Kunstsamtaler inviterer Ås kunstforening til ulike samtaler om kunst, kunstnere og kunsthistorie. Innholdet i disse samtalene er intervjuer med kunstnere og kunstrelaterte foredrag.

UTSTILLINGEN

UTSTILLERE

Britt Knoff
Kirsten Wiik