Månedens kunstner april 2020

21.04.2020

Av Birger Eikenes

Tove Sundal Emmitt

Tove Sundal Emmitt arbeider med både porselen og høytbrent steingodsleire med og uten glasur, er det de primitive brenneteknikkene som ligger hennes hjerte nærmest.

Jeg benytter forskjellige teknikker som raku, naken raku, bålbrann/tønnebrenning, hestehår dekor, obvara- og saggar-brenning i mitt arbeid. Det er det uforutsigbare og uendelig varierte uttrykket og fargespillet som aldri slutter å fascinere meg, og jeg håper andre også finner det både vakkert og spennende, sier Sundal Emmitt.

– Etter å ha bodd 12 år i England var interessen for keramikk vekket, og etter returen til Norge begynte jeg i 1985 på kveldskurs i keramikk ved Folkeuniversitetet i Oslo. Der fortsatte jeg i fire år.

Senere var jeg på kurs hos keramiker Liv Keller på Nesodden, og deltok på kurs ved Kyrkeruds Folkhøgskola i Årjäng i Sverige hver sommer fra 2008 til 2013 og igjen i 2019. Dette var hovedsakelig kurs i rakuteknikker, men ett av årene inkluderte også saltbrenning. Jeg er ellers selvlært, og gjør flittig bruk av kurs og informasjon på Internett.

Tove Sundal Emmitt har deltatt på en rekke utstillinger i Østlandsområdet de senere årene i regi av lokale kunstforeninger, Lions Clubs kunstutstillinger og lokale kunstgallerier.

Seks krukker

Tove Sundal Emmitt er månedens kunstner i april. I utstillingsvinduet til Optiker-K i Ås stiller Tove Sundal Emmitt ut seks krukker.

Krukke av Tove Sundal Emmitt