Månedens kunstner august 2023

02.08.2023

Av Birger Eikenes

Sveinung Skjold

Sveinung Skjold er professor emeritus ved Institutt for landskapsarkitektur, NMBU. Han har i mange år hatt stor glede av medlemskapet i den lokale maleklubben, Gamleveien Maleselskab, som skaper et trivelig kunstnermiljø med ukentlige sammenkomster, reiser, malekurs og medlemsutstillinger. Han var også aktiv i utstillingskomitéen i Ås Kunstforening gjennom mange år.

At landskapet har en spesiell plass i Sveinung Skjold sine arbeider er ingen tilfeldighet, da han i løpet av en femtiårsperiode var student, prosjekterende landskapsarkitekt og professor i faget landskapsarkitektur.

Mange av hans arbeider viser at landskapet, fra forskjellige deler av landet, gjerne i kombinasjon med karakteristiske byggverk, er hans mest sentrale inspirasjonskilde.

Sveinung Skjold har deltatt på mange medlemsutstillinger i Ås Kunstforening og i den lokale maleklubben i Ås. I 2014 hadde han separatutstilling på Galleri D6 i Ås Kunstforening. Han var også månedens kunstner i august 2020 og i desember 2021.

Fjell og vatn

Maleriet Sveinung Skjold stiller ut hos Optiker Ø Krogh i Ås har tittelen «Fjell og vatn» (72,5 x 60 cm, akryl på lerret). Motivet er fra Rosendal, like ved Baroniet.

«Fjell og vatn» av Sveinung Skjold