Månedens kunstner desember 2022

02.12.2022

Av Birger Eikenes

Vera Krogh

Vera Krogh har vært leder i Ås kunstforening i flere år. Det var hun som grunnla Månedens kunstner, der medlemmer kan stille ut et bilde i vinduet i optikerforretningen i Ås sentrum.

Ås kunstforening synes derfor det er på høy tid at nettopp Vera Krogh er månedens kunstner i julemåneden, og at hun også har med et portrett av sønnen Øyvind er ekstra hyggelig. Portrettet er 50×40 cm og malt på «gamlemåten», dvs. bruk av olje i stedet for akryl, og i størst mulig utstrekning kun bruk av fargene oker, vermillion, hvit og svart.

Vera Krogh har gjennomgått kurs på Oslo tegne- og maleskole, onlinekurs med Annette Martens og halvårlige kurs hos Reidar Finsrud og hos Henriette Sonne. Dessuten har hun deltatt på ukeskurs med Otto Østenstad på Mallorca, med Ellen Eikenes i Spania, med Erlend Grøstad på Nutheim og med Kari Nordnes på Lillehammer i tillegg til weekendkurs med Jan Ove Tuv, med Anna Tørnquist m.fl.

Jeg har alltid vært interessert i form og farge og har i perioder deltatt på korte malekurs», sier hun. «Men etter hvert kurs var jeg aktiv en uke eller to før hverdagen innhentet meg og malingen ikke ble prioritert. Det var først etter fylte 70 år og etter å ha hatt ukentlig undervisning hos Henriette Sonne i Drøbak, at jeg for alvor kom i gang med malingen. Nå har jeg stor glede av denne hobbyen».

Hun legger til: «Med akryl som malemiddel er det enkelt å la intuisjonen styre meg og motivet blir ofte til underveis. Det er enkelt å forandre fargene som for meg er essensen i de fleste bilder. Naturen og mennesket byr på uendelige motiver, og det er spennende og utfordrende å finne uttrykk som jeg kan si meg fornøyd med. Foreløpig heller jeg til det figurative uttrykket, men prøver å bevege meg mer mot det abstrakte».

Vera Krogh har vært med på medlemsutstillinger i regi av Ås kunstforening 2014-2022, elevutstillinger i regi av Galleri Sonne i Drøbak og Ås 2012-2016, Kunst i Follo på Søndre Brekke 2021 og på Kulturhuset i Ås 2022 og på Oscarsborg i regi av Avistegnernes hus som medlem av malegruppen Magentas sommeren 2015.

Tranen

Bildet hun stiller ut på den vanlige plassen, har tittelen «Tranen».

Det er utført i akryl, er 100×80 cm og ble til ved overmaling og skraping av et gammelt bilde. Selv hevder hun at bildet er litt atypisk henne både i uttrykk og farger.

Øyvind

Det andre bildet er av sønnen Øyvind Krogh som nå er innehaver av Optiker Ø Krogh, og som vi kan takke for at kunstforeningens medlemmer får stille ut bilder hver måned.

Øyvind. Av Vera Krogh
Tranen. Av Vera Krogh