Månedens kunstner desember 2021

04.12.2021

Av Birger Eikenes

Sveinung Skjold

Sveinung Skjold er månedens kunstner i desember. Sveinung er professor emeritus fra Institutt for landskapsarkitektur ved NMBU.

Han har i mange år hatt stor glede av medlemskapet i den lokale maleklubben, Gamleveien Maleselskab, som skaper et trivelig kunstnermiljø med ukentlige sammenkomster, reiser, malekurs og medlemsutstillinger. Han var også aktiv i utstillingskomitéen i Ås Kunstforening gjennom mange år.

Mange av hans arbeider viser at landskapet, fra forskjellige deler av landet, gjerne i kombinasjon med karakteristiske byggverk, er hans mest sentrale inspirasjonskilde. Bildet som nå stilles ut er fra det sentrale universitetstunet ved NMBU med den gamle bygningen Cirkus i bakgrunnen og til høyre tuntreet (lind) som ble plantet noen få år etter at høgskolen ble etablert i 1859.

Sveinung Skjold har deltatt på mange medlemsutstillinger i Ås Kunstforening og i den lokale maleklubben i Ås.

I 2014 hadde han separatutstilling på Galleri D6 i Ås Kunstforening. Han var også månedens kunstner i august 2020.

Tunet og Andedammen

Bildet Sveinung Skjold stiller ut hos Optiker Ø Krogh i Ås har tittelen «Tunet og Andedammen».

Bildet er akryl og er 60 x 50 cm.

Tunet og Andedammen. Av Sveinung Skjold