Månedens kunstner juni 2023

Av Birger Eikenes

Fasanjakt av Berit Frydenlund

Berit Frydenlund

Berit Frydenlund omtaler seg som en glad amatør og har hatt stor glede av å male og tegne i over 40 år. Hun liker å bruke mange forskjellige metoder – blyant, kull, pastell, akvarell, olje og akryl. Hun liker å male alle typer motiver, og ofte er det fargene og lyset som styrer.

Da hun flyttet i Ås i 1999, meldte hun seg ganske raskt inn i maleklubben Gamleveien maleselskab, og har hatt stor glede av samholdet i klubben og det en der lærer av hverandre.

Hun har gått på forskjellige malekurs siste 15 årene: Reidar Finsrud, Dang van Ty, Henriette Sonne, Uldum Høgskole i Danmark og Nydalen Kunstskole. Hun har siden tidlig i voksenlivet vært kreativ og utfoldet seg i å kunne skape.

Hun er utdannet bokbinder, drev eget verksted i 15 år og hadde mange faste oppdrag, men laget også egne produkter for salg. For 14-15 år siden skulle hun hjelpe noen å komme i gang med maling, men oppdaget at hun ble fanget av det selv, at det var morsomt. Det har gitt henne mye glede og inspirasjon å male.

Det å gå på utstillinger blir for henne ofte en studie i hvordan andre har fått til den fargen eller den strukturen.

Bildet Berit Frydenlund stiller ut hos Optiker Ø Krogh i Ås har tittelen «Fasanjakt». Det er utført i akryl på plate og måler 54 x 65 cm.