Månedens kunstner mai 2018

01.05.2018

Av Per Henrik Strand

Øyvind Ødegård

Øyvind Ødegård er månedens kunstner i mai. Han bor i Ås og er 65 år. Han har vært medlem i Ås Kunstforening i mange år og er for tiden medlem i utstillingskomitéen.

Sin kunstinteresse dyrker han forøvrig som medlem i den lokale maleklubben Gamleveien Maleselskab. Øyvind har malt og tegnet siden gutteårene. Han er selvlært, men har lært og er blitt inspirert av mange ulike kursholdere.

– Det er viktig for meg å få fram de egenskaper og det uttrykk som bare Maleriet kan ha, ulikt fotografiet, sier Øyvind. Idéen/motivet er viktig for meg, men ikke viktigere enn Maleriet

Jeg støtter meg på oppsamlet lærdom over mange år, men merker at mye skjer på intuisjon. Det har vært en lang prosess å utvikle følsomhet for strek, farger, komposisjon og et avstemt uttrykk. Ofte tar bildet selv over kommandoen i prosessen og man glemmer både tid og sted.

Akkordeons!

Bildet som Øyvind Ødegård stiller ut hos Optiker Ø Krogh i Ås har tittelen "Akkordeons!".

Akkordeons! av Øyvind Ødegård