Månedens kunstner mai 2020

05.05.2020

Av Birger Eikenes

Hilde Merete Antonsen

Hilde Merete Antonsen er utdannet psykiatrisk sykepleier. Hun har gått på Nydalen Kunstskole og har deltatt på flere sommerkurs ved ulike kunstskoler både i Norge og Danmark.

Der har hun også deltatt på mange elevutstillinger, og hun har videre deltatt på juryert medlemsutstilling i Rælingen kunstforening.

– Som bildekunstner bruker jeg akrylmaling på lerret. Motivene kan både være abstraherte og figurative. Helt siden jeg var liten jente har jeg vært svært opptatt dyr. Jeg har vokst opp med hund, katt og fugler og har alltid vært fascinert av hvordan dyrene kommuniserer med hverandre, på tvers av arter, og med oss mennesker, sier Hilde Merete Antonsen.

– Det dyret som har fascinert meg mest er ulven. Ulven blir av mange mennesker sett på som svært farlig og derfor en utfordring og trussel for oss mennesker. Jeg håper likevel at vi i vårt store, langstrakte land kan ha plass til ulver og andre ville dyr.

Jeg har laget flere malerier som viser ulv i forskjellige situasjoner som lek, lengsel, omsorg og sinne, og jeg har også malt andre dyr som bjørner, gauper og elger.

Lengsel

I utstillingsvinduet til Optiker-K i Ås stiller Hilde Merete Antonsen ut akrylmaleriet «Lengsel».

Lengsel av Hilde Merete Antonsen