Månedens kunstner mars 2019

09.03.2019

Av Per Henrik Strand

Ellen Eikenes

Eikenes deltok på arrangementet JAZZKUNST i Ås Kulturhus tidligere i år, og maleriet ble påbegynt da.

Arrangementet var et samarbeide mellom Ås Kunstforening, Ås Kulturhus og bandet Jazzetaten.

Eikenes bor på Ås og har i 21 år arbeidet som profesjonell billedkunstner. Hun har sitt arbeidssted på Atelier Norderås som er et kreativt og tverrfaglig verkstedfellesskap.

Ellen Eikenes er utdannet billedkunstner og førskolelærer. Hun har en treårig kunstfagutdanning fra Mølla Kunstskole i Moss 1995 – 97 og Oslo Tegne og Maleskole 1997 – 98.

I det kunstneriske uttrykket beveger Eikenes seg i grenselandet mellom det figurative og det abstrakte uttrykk, og hun varierer mellom tydelighet og det skjulte.

Målet er å utvikle maleriet slik at farge og form klinger sammen, samtidig som det oppstår en dynamikk mellom motsetningene i det formale i maleriet; motsetningene eller kontrastene lys – mørke, farge mot farge kontraster, ren – uren farge, opak – transparent farge, organiske former – stramme former, rom – flate former.

Gjennom kunstverkene ønsker Ellen å gå i dialog med publikum. Hun ønsker at publikum skal danne seg sine egne opplevelser og tanker i "dialogen" med hennes kunst. Hun jobber med at arbeidene skal ha flere "lag", ikke kun det man umiddelbart ser.

– Det går slag i slag for tiden, sier Eikenes. Jeg har nettopp hatt utstilling i Galleri Art To Be i Tomter. Og fra 19. mars stiller jeg ut i Galleri Albin Upp i Oslo sammen med tre andre kunstnere fra Atelier Norderås.

Jazzy Inspirations

Bildet Ellen Eikenes stiller ut i utstillingsvinduet til OPTIKER-K i Ås har hun kalt «Jazzy Inspirations». Bildet er malt med akryl på lerret (80 x 80 cm)

«Jazzy Inspirations» av Ellen Eikenes