Hver måned tilbyr Ås kunstforening sine medlemmer mulighet
til å stille ut egenproduserte kunstverk i Ås sentrum. 24. oktober 2017 fikk Eva Dølvik æren av å bli den første Månedens kunstner.

MÅNEDENS KUNSTNER

Line er vokst opp i Ås. Hos Mestergull Bjørn Hansen laget hun sitt første smykke som 14-åring. Siden har hun utforsket utallige materialer og metoder i smykkeproduksjon som er den sentrale delen av hennes kunstneriske virke.

På facebook-siden «Jorunn Orset Malerier» har hun skrevet følgende om bildet: «Det er bratt, strevsomt og farlig opp mot toppen, om du skal nå toppen av fjellet eller i livet sånn ellers.

Ruth Sissel Foss er opprinnelig utdannet motedesigner og produktutvikler fra München, men har også utdanning som faglærer i formgivingsfag og har undervist både i søm, mote og tegning ved flere videregående skoler.

Amar Aziz ble født i Lahore, Pakistan i 1951. Etter utdannelse, bachelor i arkitektur fra National College of Arts, Lahore, jobbet han som arkitekt hos faren i fem år.

Erik Tylleskär er en bildekunstner som startet å male da han flyttet til Ås i 2013. Han er tidligere student som hele studietiden sin på Ås utforsket nye teknikker og metoder for å male abstrakte bilder.

Berit forteller at hun har hatt stor glede av å male og tegne i over 40 år. Hun liker å bruke mange forskjellige metoder – blyant, kull, pastell, akvarell, olje og akryl.

Grethe Borø er utdannet sykepleier og jobber for tiden i Ljungbyveien barne- og avlastningsbolig. Hun har alltid vært glad i å tegne og male, og finner stor glede i å «forsvinne» inn i et bilde mens det blir til på lerretet.

Bjørn Otto Johansen bor i Ås og har maling som kjær hobby. Han har også vært månedens kunstner tidligere, i februar 2023 og i oktober 2021.

Amar Aziz ble født i Lahore, Pakistan, i 1951. Etter bachelorutdannelse i arkitektur fra National College of Arts, Lahore, jobbet han som arkitekt hos faren i fem år.

Ellen Eikenes forteller: «Jeg inspireres av livet, av naturen, av møter med mennesker, av musikken og andre kunstneriske opplevelser. Å male er min store pasjon.

Tove Sundal Emmitt arbeider med både porselen og høytbrent steingodsleire med og uten glasur, er det de primitive brenneteknikkene som ligger hennes hjerte nærmest.

Kristin Stuestøl bor tiden bor i Oslo, men er en del av gjengen på Atelier Norderås. Her deler hun en grenseløs kjærlighet til kunst og vi inspirerer, kritiserer og oppmuntrer hverandre.

David Stenmarck er hovedsakelig utdannet illustratør, men har alltid hatt en fascinasjon for tegning og maling i større formater, sier han.

Anne Sætren bor på Ås, og er cand.philol. i etnologi. Hun har blant annet jobbet som forsker, faglitterær forfatter og universitetslektor.

Britt Dagmar Knoff Myrli er utdannet sivilingeniør innenfor bygg, men har også vært teknisk tegner og interiørkonsulent. Hun har flere kurs og billedkunstutdanning ved Nydalen kunstskole. Hun tegner med tusj, kull, kritt og blyant og maler akryl- og akvarell bilder.

Amar Aziz er født i Lahore, Pakistan i 1951, flyttet til Norge i 1975 og bor nå i Drøbak. Han har bachelorgrader i både arkitektur, interiørarkitektur og grafisk design.

Øyvind Ødegård er månedens kunstner i mai. Han bor i Ås og er 65 år. Han har vært medlem i Ås Kunstforening i mange år og er for tiden medlem i utstillingskomitéen.